Druhy kontajnerov

 

Bežné druhy lodných ISO kontajnerov

 

20´ General Purpose

Štandardný lodný kontajner o veľkosti 20′ je obľúbený vďaka svojej ľahkej manévrovateľnosti a nízkej hmotnosti.

20´ kontajner je o niečo lacnejší ako kontajner o veľkosti 40′, ale jeho cena je oveľa vyššia ako polovica ceny kontajnera o veľkosti 40′, dokonca sa k nej približuje, t. j. cena za m2 je oveľa vyššia. Preto väčšina užívateľov volí kontajner o veľkosti 40′.

 

20´ General Purpose High Cube

Lodný kontajner podobný štandardnému kontajneru o veľkosti 20′, ale so zvýšenou výškou o 12″ (30 cm).

 

20´ Refrigerated

Chladený 20′ lodný kontajner je podobný bežnému 20′ kontajneru s pridanou výhodou tepelnej izolácie.

 

40´ General Purpose

Najbežnejší lodný kontajner z hľadiska zámorskej prepravy.

 

40´ General Purpose High Cube

Lodný kontajner podobný štandardnému kontajneru veľkosti 40′, ale so zvýšenou výškou o 12″ (30 cm).

Je dostatočne veľký na to, aby uspokojil potreby väčšiny užívateľov. Z dôvodu optimálneho pomeru ceny a objemu je najčastejším kontajnerom na všeobecné použitie.

 

40´ Refrigerated

U 40′ chladeného alebo chladiaceho lodného kontajnera možno získať výhody 40′ kontajnera a zabudovanej izolácie. Väčšinou však kontajner obsahuje priemyselnú chladiacu jednotku, ktorú je potrebné zlikvidovať a zaplátať otvory na cirkuláciu chladiva a nasávanie + odsávanie vzduchu.

 

40´ Refrigerated High Cube

Tento lodný kontajner kombinuje výhody 40′ kontajnera, zabudovanej izolácie a zvýšenej výšky s vnútornou svetlou výškou presahujúcou 2,5 metra.

 

45´ General Purpose High Cube

Tento lodný kontajner sa mierne líši od všetkých vyššie uvedených. Je konštruovaný ako 40′ s predĺženiami na oboch koncoch o 2,5′ (cca 0,75 m). To umožňuje stohovanie spolu so 40′ kontajnermi. Väčšina 45′ kontajnerov je typu High Cube, t. j. so zvýšenou výškou o 12″ (30 cm).

 

Menej bežné kontajnery

 

48´ General Purpose High Cube

Je nielen dlhší, ale aj širší ako štandardné prepravné kontajnery uvedené vyššie. Šírka je zväčšená o 6″ (15 cm).
Väčšina 48′ kontajnerov je typu High Cube, t. j. zvýšená o 12″ (30 cm). Konštrukcia je podobná 45′ kontajneru, t. j. má základnú konštrukciu 40′ kontajnera + predĺženie na oboch koncoch, tentoraz o 4′ (1,2 m). To umožňuje stohovanie spolu so 40′ kontajnermi.

 

53´ General Purpose High Cube

Najväčší sériovo vyrábaný lodný kontajner, s akým sa môžete stretnúť. Rovnako ako 48′ kontajner je tiež o 6″ širší ako 40′ kontajner. Podobne ako 48′ kontajner má konštrukciu 40′ kontajnera + predĺženie na oboch koncoch, tentoraz o 6,5′ (cca 2 m). 53′ kontajnery sa takmer vždy vyskytujú v prevedení High Cube, t. j. zvýšené o 12″ (30 cm). Keďže ide o okrajový rozmer, často je nákladovo efektívnejšie kúpiť niekoľko menších kontajnerov ako jeden kontajner 53′ GP HC.

 

40´ General Purpose Pallet Wide High Cube

Je len o niečo širší – asi o 2″ (5 cm) – ako bežný lodný kontajner s bežnou šírkou, no nie tak široký ako 48′ a 53′ kontajnery. Extra šírka je vhodná pre náklad na „europaletách“.

 

Zriedkavo sa vyskytujúce veľkosti lodných kontajnerov:

Rôzne dĺžky kontajnerov typu Pallet Wide, ako napríklad 20′ a 45′ Pallet Wide.

Kontajnery polovičnej výšky oproti bežným kontajnerom, a to v rôznych dĺžkach.

Takzvané kontajnery „Super High Cube“ sú o 2′ (60 cm) vyššie ako bežné kontajnery a o 1′ (30 cm) vyššie ako kontajnery typu „High Cube“, a to v rôznych dĺžkach a šírkach.

Nižšie kontajnery – 8′ namiesto štandardných 8’6“.

Krátke kontajnery používané v rámci NATO – 5′ (nazývané „Quadcon“, pretože sa skladajú po 4 ks do TEU), 6’5.5″ (nazývané „Tricon“, pretože sa skladajú po 3 ks do TEU), 10′ (nazývané „Bicon“, pretože sa skladajú po 2 ks do TEU).

 

Zriedkavo sa vyskytujúce typy lodných kontajnerov:

 

Open Top

Kontajner nemá pevnú strechu, vďaka čomu môže náklad mierne vyčnievať nad úroveň jeho výšky. Otvorený kontajner tiež umožňuje jednoduchšie nakladanie určitých druhov nákladu.

 

Removable Top

Kontajner má pevnú kovovú strechu podobnú streche štandardného kontajnera, ktorú však možno odstrániť pri nakladaní ťažkých alebo nadrozmerných nákladov, ktoré sa ľahšie nakladajú vertikálne, cez strechu.

 

Double-Ended (Tunnel)

Na rozdiel od bežného kontajnera má tento kontajner vráta na oboch koncoch, a preto je priechodný.

 

Side opening

Kontajner má dvoje dvojité vráta, ktoré umožňujú úplný bočný prístup.

 

Tank

Kontajner je určený na prepravu kvapalného nákladu. Nádrž má zvyčajne valcový tvar a vonkajšia konštrukcia má kubický tvar.

 

Dry bulk

Kontajner má podobný vzhľad ako kontajner GP, ale keďže je určený na prepravu sypkého nákladu, je vybavený násypkami v hornej časti a výsypkami v dolnej časti.

 

Insulated

Kontajner je vybavený tepelnou izoláciou podobne ako chladiaci kontajner, ale nie je vybavený chladiacim zariadením.

 

Flat Back

 

Flat Rack