Sprievodca svetom lodných kontajnerov

 

Základná terminológia

Vysvetlenie niektorých pojmov súvisiacich s prepravnými kontajnermi:

ISO: Medzinárodná organizácia pre normalizáciu vypracúva normy pre rôzne odvetvia priemyslu vrátane výroby prepravných kontajnerov. Existuje niekoľko noriem vzťahujúcich sa ku kontajnerom. Normy ISO 668 a ISO 1496 stanovujú požiadavky na ich rozmery. Norma ISO 1161 špecifikuje parametre rohových odliatkov, ktoré sú dôležité pre celkovú pevnosť kontajnera. Existujú aj kontajnery, ktoré nie sú vyrobené v súlade s normami ISO a nespĺňajú ich požiadavky.

High Cube: Prepravný kontajner, ktorý je o jednu stopu (30 cm) vyšší ako bežný kontajner.

TEU: označenie odvodené od anglického „Twenty-foot equivalent unit“. Jedná sa o jednotku objemovej kapacity kontajnera. Kontajner veľkosti 20′ je TEU, kontajner veľkosti 40′ je dva TEU.

General Purpose (Dry Storage): skrátene GP (DS) – kontajner na všeobecné použitie. Najbežnejší a zďaleka najrozšírenejší typ kontajnera.

Tare Weight (Empty): hmotnosť prázdneho kontajnera.

Max Load (Net): maximálna hmotnosť nákladu, ktorý možno bezpečne v kontajneri prepravovať. Niekedy sa tento parameter označuje ako čistá hmotnosť, čo znamená čistú hmotnosť samotného nákladu. Celková hmotnosť nákladu však musí byť rovnomerne rozložená na celú plochu podlahy kontajnera. Malé a obzvlášť ťažké predmety musia byť umiestnené pomocou ďalších prvkov, aby sa zabezpečilo rozloženie hmotnosti na väčšiu plochu podlahy.

Maximum Gross Weight (MGW): maximálna hmotnosť plne naloženého kontajnera. Ide o súčet položiek „Tare Weight“ a „Max Load“.

Door Height: výška vrát je zvyčajne o niečo nižšia ako vnútorná výška kontajnera, a to kvôli oceľovej rozpere v hornej časti vrát, ktorá zabezpečuje dostatočnú pevnosť kontajnera. Je to rovnaké ako pri domových dverách, ktoré tiež nikdy nedosahujú až k stropu.

Refrigerated Container Length: chladiace kontajnery majú zvyčajne 2′ (60 cm) prepravného priestoru obetovaného v prospech chladiacej jednotky, ktorá v nich udržiava požadovanú teplotu..

 

Variabilita rozmerov, hmotností a ďalších parametrov

Normy ISO, ktorými sa riadi veľkosť prepravných kontajnerov, poskytujú výrobcom určitú flexibilitu, pokiaľ ide o požadované rozmery. Zvyčajne určujú minimálnu alebo maximálnu hodnotu pre konkrétny rozmer.

To v skutočnosti znamená, že môžu existovať určité rozdiely v konkrétnych rozmeroch rôznych kontajnerov rovnakej veľkosti a typu. Platí to pri porovnávaní medzi výrobcami, ako aj pri porovnávaní rôznych produktových radov od toho istého výrobcu. Vo väčšine prípadov rozdiely nepresahujú 1 cm, čo je vzhľadom na celkovú veľkosť kontajnera zanedbateľné.

Vo všeobecnosti platí, že rozdiely vo vonkajších rozmeroch rôznych kontajnerov sú malé, pretože všetky musia byť schopné spojenia, často pomocou automatickej manipulačnej techniky (kontajnerové terminály). Rozmery, ako je výška dverí alebo vnútorná dĺžka, sa potom môžu líšiť o niečo viac.

 

 

 

 

 

Ďalšou oblasťou variability sú hmotnosti. Niektorí výrobcovia kontajnerov napríklad vyrábajú kontajnery s vyššou ako štandardne požadovanou minimálnou nosnosťou, čím dosahujú napríklad vyššiu odolnosť voči hrubému zaobchádzaniu, ale na úkor hmotnosti kontajnera, ktorá je vyššia v dôsledku použitia ďalších pevných prvkov. To následne znižuje maximálnu prípustnú hmotnosť nákladu.

Existuje mnoho možných konfigurácií kontajnerov. Nie je možné pokryť všetky variácie.

 

Identifikácia kontajnerov

Každý kontajner je identifikovaný kódom, špecifikovaným normou ISO 6346.

 

 

Prvé tri písmená identifikujú vlastníka alebo operátora kontajnera. Každý identifikačný kód musí byť zaregistrovaný v „Bureau International des Conteneurs“ v Paríži. Jedna spoločnosť môže mať zaregistrovaný viac ako jeden identifikačný kód.

Štvrté písmeno označuje kategóriu vybavenia kontajnera. „U“ – nákladný kontajner, „J“ – odnímateľné vybavenie súvisiace s nákladným kontajnerom, „Z“ – prívesy a podvozky.

Šesť číslic označuje sériové číslo kontajnera.

Siedma číslica je kontrolná.

Každý kontajner je ďalej identifikovaný štvormiestnym alfanumerickým kódom.

Prvé dva znaky označujú veľkosť kontajnera, pričom prvý znak označuje jeho dĺžku a druhý šírku a výšku.

Druhé dva znaky označujú vlastnosti a charakteristiky kontajnera.

 

Kontajnerové spoločnosti

Ako už spomenuté, rozmery a hmotnosť kontajnerov sa u jednotlivých výrobcov líšia. Vo väčšine prípadov je veľmi ťažké nájsť informácie o konkrétnom kontajneri. Ojedinele môže byť prepravná spoločnosť, ktorá kontajner pôvodne vlastnila a používala, schopná ho vystopovať.

Toto sú názvy hlavných svetových spoločností zaoberajúcich sa kontajnerovou prepravou:

– Hapag Lloyd
– OOCL
– DSV
– Maersk
– CMA CGM
– Evergreen
– Seaco
– ONE
– APL
– Kline

 

Konštrukcia lodného kontajnera

 

 

Časti a súčasti kontajnera

 

 

Cor-ten oceľ

Lodné kontajnery sa vyrábajú zo špeciálnej ocele odolnej voči poveternostným vplyvom, ktorá je najznámejšia pod značkou COR-TEN (tiež Corten). Táto technológia bola vyvinutá s cieľom odstrániť potrebu náterov. Ak je jej povrch niekoľko rokov vystavený poveternostným vplyvom, získava trvalú, charakteristickú a esteticky príjemnú hrdzavú patinu. Ďalšia korózia potom postupuje len veľmi pomaly. Preto si aj kontajner s miestami ošúchaným náterom zachováva dlhú životnosť bez potreby nákladných opráv a údržby.

 

Rohy

Sú významnou súčasťou kontajnera. Ide o pevné kocky s podlhovastými otvormi na troch stranách, ktoré fungujú ako otočné zámky. Tento prvok dodáva kontajnerom ich modularitu a umožňuje spájanie hlavných nosníkov. Sú vyrobené z liatej ocele. Nie všetky otvory v jednom rohu alebo všetky rohy toho istého kontajnera sú rovnaké. Tvar, rozmery a ďalšie parametre sú stanovené normou ISO 1161.

 

Zvlnený plech

Kontajnery sú známe vďaka vlnitým plechom, ktoré tvoria ich boky a vrchnú časť. Hoci nie všetky kontajnery ich majú (napríklad chladiace kontajnery majú hladký vonkajší povrch), väčšina ich má za účelom zvýšenia pevnosti. Hoci existujú určité rozdiely v rozmeroch vlnoviek, väčšina moderných kontajnerov používa rovnaké rozmery vlnoviek. Rozmery zvlnenia sú však na rôznych stranách toho istého kontajnera rôzne.

 

Zvlnenie bokov

Strany kontajnera sú zvyčajne vertikálne zvlnené. Jeho celková hrúbka ovplyvňuje stratu vnútornej šírky kontajnera.

Väčšina kontajnerov má na jednej strane dvere. Na protiľahlej strane je opäť vlnitý plech. Má však iné zvlnenie ako plech po stranách, hoci z diaľky sa môže zdať rovnaké ako bočné zvlnenie.

 

Zvlnenie zadného čela

 

Zvlnenie vrát

Rovnako na vrátach je zvlnenie. Počet vlniek a ich orientácia sa však u jednotlivých výrobcov líši. Zvyčajne ide o dve až päť vĺn (najčastejšie tri), orientovaných horizontálne, vertikálne centrovaných.

 

Zvlnenie strechy

Odlišuje sa od zvlnenia ostatných strán kontajnera. Má mierny sklon alebo konvexný ohyb k bokom, aby umožňoval odtok dažďovej vody. Nesiaha až po samé okraje, ale končí niekoľko centimetrov od nich.

 

Podlaha

Podlaha lodného kontajnera je zvyčajne vyrobená z preglejky (tenké listy drevenej dyhy, ktoré sú zlepené, pričom každá „vrstva“ je otočená o 90 stupňov oproti susednej).

Preglejka má zvyčajne hrúbku približne 28 mm a je vyrobená z 19 alebo 21 vrstiev tropického tvrdého dreva s vysokou hustotou.

Preglejka je priskrutkovaná do oceľových priečnych „C“ nosníkov pod podlahou. Pre tieto priečne nosníky neexistuje žiadna štandardná veľkosť a rozstup. Zvyčajne však nie sú od seba vzdialené viac ako 60 cm a sú privarené k dvom hlavným spodným nosníkom kontajnera.

 

 

Medzi podlahou, priečnikmi a úrovňou terénu je zvyčajne asi 15 cm vertikálnej vzdialenosti.

 

Niekedy sa používa oceľová podlaha. Je pevnejšia ako tradičná podlaha, ľahšie sa umýva a nemusí sa ošetrovať pesticídmi.

 

 

Bambusová podlaha kontajnera vyzerá podobne ako tradičná podlaha z preglejky, ale je o niečo odolnejšia voči škodcom. Okrem toho je bambusový materiál na prípadnú renováciu v niektorých častiach sveta oveľa dostupnejší ako preglejka.